Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dziedzictwo Shaolin Wahnam

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dziedzictwo Shaolin Wahnam

    Dziedzictwo Shaolin Wahnam
    autor: Sifu Anthony Korahis (http://FlowingZen.com), tłumaczenie: Jacek Czaja

    Świątynia Shaolin
    Od czasu jej powstania w 495 roku naszej ery, cesarzowie każdej z następujących po sobie dynastii chińskich, uświęcali Świątynie Shaolin jako ich królewską świątynię. Było to miejsce gdzie władcy Chin modlili się w imieniu swojego ludu. Była to także kolebka Buddyzmu Zen. Dziś każda szkoła Zen na świecie wywodzi się ze świątyni Shaolin w Chinach.

    Przez lata Świątynia Shaolin stała się ``niebem'' dla elit chińskich: generałów, mistrzów sztuk walk poetów, malarzy, sławnych kaligrafów, nauczycieli i spirytualistów. W czasach swojej świetności ponad dwa tysiące mnichów zamieszkiwało Świątynie w prowincji Songshan. Mnisi Ci dzielili się na cztery kategorie: zarządców, nauczycieli, pracowników i wojowników.

    Setki lat po tym jak wspomniana świątynia została zbudowana , inna świątynia Shaolin została zbudowana w Quanzhou, na południu Chin. Mimo że była mniejsza niż jej wielki brat z Henan, to właśnie ta Południowa Świątynia odebrała ważną role w rozwoju i propagowaniu Shaolin kungfu.

    Zmierzch Shaolin
    Okres panowania dynastii Qing w Chinach (1644 - 1911) był to czas wielkich zamieszek, w szczególności w dziewiętnastym wieku kiedy to kontrola rządu była osłabiona. Koniunktura podupadła. Oprócz tego że nastąpił gwałtowny przyrost ludności,Chiny przeżywały poważne społeczne i ekonomiczne problemy. Miliony ludzi były niezadowolone z powodu rządu .

    Pomimo, że bunty występowały na całym terenie Chin, to właśnie Południowy klasztor Shaolin miał reputację ogniska rebelii. Buntownicy lojalni względem poprzedniej dynastii, rządu Ming, zgromadzili się wokół Południowej Świątyni Shaolin. W ramach procesu zniszczenia rosnącej rebelii, cesarz Qing, Young Cheng, wysłał swoją armię aby zaatakowała Południowy klasztor Shaolin. W wyniku następnej bitwy, mnisi z klasztoru zostali zdziesiątkowani. Wielu mnichów i świeckich adeptów zostało zabitych, a świątynia została spalona.

    Jedynie najlepiej wyszkoleni mnisi zdołali uciec z napaści. Nasza szkoła Shaolin Wahnam swoje korzenie wywodzi od dwóch z tych mnichów: Zhi Shan (Gee Sin) oraz Jiang Nan (Kong Nam).Drzewa genealogiczne tych dwóch mnichów były oddzielone przez ponad sto lat, aż do momentu gdy zostały ponownie połączone w osobie mojego nauczyciela, Wielkiego Mistrza Wong Kiew Kit.
    Czcigodny Zhi Shan
    Historia czcigodnego (tytuł nadawany mnichom wyrażający szacunek) jest dobrze znana w wielu szkołach kungfu.
    Została opisana w setkach opowieści i tuzinach filmów. Czcigodny Zhi Shan był założycielem i opatem Południowego Klasztoru Shaolin.

    Po ucieczce z pożaru Południowej Świątyni Shaolin w Quanzhou, Zhi Shan zbudował inną świątynię położoną na górze dziewięciu lotosów (Jiulian Shan). Pak Mei (Bai Mei) był innym mistrzem, który uciekł z pożaru świątyni, ale zdradził swoich mistrzów poprzez zbuntowanie się przeciwko Zhi Shan.

    Wyróżniający się uczeń Pak Mei'a, Kuo Chun Chong był dowódcą wojskowym na terenie dwóch prowinicji: Fujan oraz Guangdong. Armia Qing poprowadzona przez Pak Mei i Kuo Chun Chong zniszczyła drugi południowy Klasztor Shaolin położony na górze dziewięciu lotosów. Czcigodny Zhi Shan zginał broniąc swojej świątyni.

    Kilku mnichów i świeckich uczniów zdołało uciec. Wielu spośród tych mistrzów jest teraz owiane legendą (również w Hollywood). Czcigodny Herng Yein, czcigodny Sam Tak, Hung Heigun, Lok Ah Choi oraz Fong Sai Yuk. Wiele lat później dwóch spośród uczniów Heigun'a wytropiło i zabiło Pak Mei'a aby pomścić Zhi Shan'a.

    Zhi Shan był rewolucjonistą. Jego głównym celem było obalenie skorumpowanie dynastii Qing, by przywrócić poprzedni rząd Ming. Jego nauki były szybkie i utrzymywane w tajemnicy, eksponujące twarde bitewne kungfu. Pomimo tego, że wewnętrzna siła była z pewnością częścią jego kungfu, wielu jego uczniów skupiało się na treningu zewnętrznej (fizycznej) siły.

    Zhi Shan jest często uważany za pierwszego partiarche Południowego Shaolin Kungfu. Uczniowie Czcigodnego zhi Shan rozprzestrzenili Shaolin Kungfu na obszar prowincji Guangdong. Ostatecznie sztuka ta została rozprzestrzeniona na cały świat. Większość sylów południowego kungfu takich jak: Hung Gar, Lau Gar, Choy Li Fut, pochodzi od Zhi Shan.

    Zhi Shan przekazał swoją sztuke dla Czcigodnego Herng Yein, następnie kungfu zostało przekazane do Chan Fook, kolejno do Ng Yew Loong i później do Lai Chin Wah, by w końcu trafić do mojego nauczyciela: Wong Kiew Kit.

    Czcigodny Jiang Nan
    Inny mnich, młody mistrz, który zdołał uciec ze świątyni, nazywał się Jian Nan. Ten mnich zbiegł na południe, będąc ściganym przez armie Qing. Jego prawdziwe imię jest nam nie znane. Zmienił je aby ukryć się przed wrogami. Po przekroczeniu rzeki, która wyznaczała granicę Chin, Mnich przybrał imię: Jiang Nan, które oznacza ``Południe rzeki''.
    To było południe od tej rzeki , gdzie miał spędzić resztę swojego życia.

    Przez pięćdziesiąt lat Jiang Nan wędrował dalej i dalej na południe, mając tylko jeden cel w życiu: przekazanie swojej sztuki wartościowemu następcy. Pewnej nocy, w obszarze gdzie dziś znajduje się granica między Malezją i Tajlandią, mnich napotkał młodego medyka, który demonstrował Kungfu, aby przyciągnąć uwagę klientów swojego przydrożnego straganu. Mnich obserwował medyka przez sześć nocy. Siódmej nocy, po tym jak tłum zniknął, mnich podszedł do młodego człowieka. Bez oznak agresji w głosie, mnich powiedział: ``Nieźle, ale pomimo pochwał jakie otrzymałeś, to co pokazałeś to nie jest prawdziwe kungfu".

    Młody człowiek był zszokowany. Jako podróżujący medyk, często polegał na swoim kungfu, aby przegonić bandytów, którzy często prowokowali z nim pojedynki. I pomimo tego ten stary mnich mówił mu że jego kungfu było bezużyteczne!.

    Mnich kontynuował "Nie bierz tego na słowo. Jeśli chcesz możemy sprawdzić twoje kungfu z pomocą przyjacielskiego sparringu''.

    Młody człowiek zgodził się na propozycję, chcąc dowieść ile warte jest jego kungfu. Ale ku jego zdziwieniu, osiemdziesięcioletni mnich pokonał go łatwo. Nawet gdy młodzieniec przestał kontrolować swoje uderzenia i zaatakował z pełną siła, mnich pokonał go bez wysiłku, jakby bawił się z dzieckiem. Młody człowiek rozpoznał oznaki prawdziwego mistrzostwa i ukląkł przed mnichem błagając by ten przyjął go na ucznia.

    Uśmiechając się, czcigodny Jiang Nan odpowiedział : "Tak, ale pod jednym warunkiem". Młody człowiek pokłonił się nisko
    i powiedział, że uczyni wszystko co będzie konieczne. Mnich uniósł głowę młodego człowieka i patrząc w jego oczy z uśmiechem powiedział: "zacznij od zera".

    Młodzieniec miał na imię Yang Fatt Khun.

    Kiedy Yang Fatt Khun miał ponad siedemdziesiąt lat, zaakceptował innego młodego człowieka jako ucznia. Ta osoba była już wtedy dobrze wyszkolona w sztukach walki, którymi zarabiała na życie jako zawodnik Muay Thai. Był to Ho Fatt Nam.

    Za pierwszym razem mistrz Yang odrzucił prośbę młodego Ho. Ale pewnej nocy z pomocą jednego ze studentów mistrza Yanga, Ho wkradł się do sali treningowej. Rozstawił tradycyjne dary i błagał mistrza Yanga by mógł zostać jego uczniem. Mistrz Yang biorąc dary i kładąc je na ołtarzu odrzekł: "Taka jest wola Nieba".

    Każdego roku mistrz Yang organizował zawody będące serią pojedynków pomiędzy jego uczniami w celu wyłonienia dziesięciu najlepszych uczniów. Z niskiej nic nieznaczącej pozycji Ho Fatt Nam stopniowo wspiął się na szczyt. Kiedy mistrz Yang ogłosił swoje przejście na emeryturę uczynił Ho Fattt Nam'a swoim następcą.

    Młody Wong Kiew Kit był jednym z ostatnich studentów uczących się od mistrza Ho. Kiedy błagał o przyjęcie na ucznia, mistrz Ho miał tylko jedno życzenie: "Zacznij od zera".

    Połączenie
    Słowo ``Wahnam" składa się z dwóch chińskich znaków, które pochodzą od imion nauczycieli mistrza Wonga: Ho Fatt Nam oraz Lai Chin Wah. Nazwa ''Shaolin Wahnam" została wybrana aby uszanować tych dwóch mistrzów, jak również dawnych mistrzów pochodzących z tradycji Shaolin.

    Jiang Nam oraz Zhi Shan uczyli się od tego samego mistrza: Czcigodnego Zhang Mei w południowej świątyni Shaolin w Quanzhou. Po ponad stu latach w ukryciu i na wygnaniu te dwa przekazy: jeden od Zhi Shan, a drugi od Jiang Nan, zostały połączone przez mojego nauczyciela: Wielkiego Mistrza Wong Kiew Kit. To połączenie jest dla nas istotne, ponieważ w ten sposób odziedziczyliśmy najlepsze z dwóch tradycji Shaolin.

    Zhi Shan był rewolucjonistą, jego celem było obalenie dynastii Qing. Jego nauczanie było szybkie i trzymane w tajemnicy, nastawione na kungfu, które jest twarde i zorientowane na walkę.

    Czcigodny Jiang Nam był misjonarzem. Jego głównym celem było zachowanie oryginalnych sztuk Shaolin z niewielkim nastawieniem na walkę z dynastią Qing. Podczas gdy Zhi Shan szybko odbudował drugą świątynię Shaolin po jej zniszczeniu i wyszkolił wielu uczniów, Jiang Nam poświęcił pięćdziesiąt lat by znaleźć wartościowego następcę i uczyć go powoli i holistycznie. Nauki Jiang Nam kładły nacisk na praktykę ćwiczeń wewnętrznych oraz duchową kultywację. Shaolin Kungfu jego przekazu jest stosunkowo miękkie i wewnętrzne.

  • #2
    Great stuff

    Comment


    • #3
      Many thanks Alex Sihing. It is good to have some feedback

      Comment

      Working...
      X